In veel sectoren is het moeilijk om nieuwe werknemers te vinden. Maar liefst een op de drie werknemers overweegt te switchen van baan. Voor veel (nieuwe) duurzame organisaties is het hollen en misschien wat weinig stilstaan. Wil je als bedrijf echt wat bijdragen dan trek je snel je zevenmijlslaarzen aan om flinke stappen te kunnen zetten. Vele handen maken het werk lichter én leuker. Hoe vind je medewerkers voor je duurzame organisatie?
Krappe arbeidsmarkt
Uit onderzoek onder ruim 400 werkgevers door werkgeversvereniging AWVN blijkt dat 9 op de 10 werkgevers op dit moment een tekort aan personeel ervaart. Maar liefst 94% van de werkgevers verwacht dat deze tekorten het komende jaar aanblijven of toenemen. Ook geven vrijwel alle werkgevers uit dit onderzoek aan al negatieve gevolgen van de krapte te ondervinden. Denk aan een verhoogde werkdruk en het niet kunnen leveren van producten en diensten.
Vakantie van de zaak
Je kunt het natuurlijk net zo doen als Solarclarity. Daar werd een pilot bedacht waarbij drie vacatures ingevuld worden met nieuwe medewerkers die eerst een week op vakantie mogen. Vervolgens kunnen ze uitgerust starten met het introductieprogramma.
Andere bedrijven voeren financiële maatregelen door zoals aanbrengpremies en hogere beloningen van nieuwe en bestaande medewerkers. Ook huren ze zzp’ers en uitzendkrachten in om pieken op te vangen en worden werkprocessen anders ingericht.
Verlaag de drempel naar je duurzame organisatie
Solliciteren is voor veel mensen best een flinke stap. Deze drempel kan je als bedrijf verlagen door wat meer informele contactmomenten aan te bieden. Denk aan een open dag, een (online) scholing in het vakgebied voor geïnteresseerden en koffie afspraken door leidinggevenden en medewerkers die op een eenvoudige manier aangevraagd kunnen worden.
LinkedIn inzetten om duurzame vacatures in te vullen
Zet LinkedIn in als extra online platform van je organisatie naast je website. Schrijf artikelen en reageer op interessante ontwikkelingen binnen je branche en vakgebied. De medewerkers die sterk zijn in verbinden, kan je zien als ambassadeur van je organisatie. Werk continu aan het uitbreiden van het netwerk van je organisatie. Het mooiste is als zoveel mogelijk medewerkers actief zijn op LinkedIn. Sein ze eventueel via een privébericht even in om te reageren op berichten en deze te delen in hun eigen netwerk.
Verder laat je natuurlijk duidelijk zien dat jullie vacatures hebben en vraag je je netwerk mee te denken over mensen die zouden kunnen matchen. Voor toekomstige medewerkers is het belangrijk dat ze zich een beeld kunnen vormen van de cultuur van je organisatie. Naast de inhoud van het werk en de gevraagde competenties. Dus vertel over de projecten die lopen en behaalde resultaten met aandacht voor de manier waarop jouw organisatie en medewerkers dit werk aanpakken
Medewerkers werven via Instagram
Jouw toekomstige medewerkers zou je zo maar eens kunnen vinden via social media platform Instagram. Bedenk dus met je team of je daar zichtbaar wilt zijn en op welke manier. Wie gaat de content verzorgen, doen jullie dat samen of is misschien gedeeltelijk uitbesteden een beter idee? Door langere tijd te laten zien wat voor organisatie jullie zijn, krijgen toekomstige medewerkers een goed beeld van het werk, de missie, de medewerkers en de cultuur. Ook kunnen volgers mogelijke kandidaten in hun netwerk inseinen over vacatures.
Lees meer over werven via social media.
Werven via duurzame vacaturebanken
Het voordeel van samenwerken met een duurzame vacaturebank is dat gericht is op een specifieke doelgroep. Precies de doelgroep die jij als duurzame organisatie in huis wil halen. Bij Sustainable Jobs kunnen organisaties hun eerste duurzame vacature gratis plaatsen om dit platform te leren kennen. Vacatures voor stages en vrijwilligerswerk kunnen gratis geplaatst worden. Dit zijn trouwens meteen weer twee manieren om mensen te vinden: via stages en vrijwilligerswerk.
Groene Zet vroeg Woon Duurzaam hoe zij medewerkers werft, lees het in dit blog.
Zo blijf je als werkgever aantrekkelijk voor medewerkers
Natuurlijk heb je als werkgever niet alleen aandacht voor het vinden van nieuwe mensen. Goed zorgen voor je bestaande medewerkers is minstens zo belangrijk. Volgens onderzoek verlaat 33% van alle nieuwe medewerkers de organisatie binnen zes maanden. Het zou jammer zijn dat je verse aanwas weer uitvliegt omdat ze ontevreden zijn over hun eerste periode binnen jouw organisatie.
Het contact met de organisatie voorafgaand aan de start is belangrijk. Hoe is de communicatie in de uitnodiging en de ontvangst voor de sollicitatiegesprekken. Net als de eerste werkdag en de eerste werkweek. Daarna stopt het inwerkproces niet, ook wel onboarding genoemd. De eerste drie maanden van een dienstverband staan als het goed is in het teken van ontdekken, kennismaken, educatie en aan het eind uitwisseling tussen de organisatie en de nieuwe medewerker over deze eerste periode.
De invloed van de coronaperiode en thuiswerken
In de coronaperiode hebben veel mensen stil gestaan bij hun werkplezier en de balans tussen werk en privé. Medewerkers willen meer flexibiliteit en keuzevrijheid, bijvoorbeeld op het gebied van thuiswerken. Gebrek aan erkenning en waardering is daarnaast in mijn loopbaanpraktijk een veelgenoemde reden voor een overstap naar een andere organisatie. En waardering betekent niet alleen een financiële beloning. Welke aandacht krijgen deze onderwerpen binnen jullie organisatie?
Ontwikkeling van medewerkers én leidinggevenden
Blijf je medewerkers vragen wat ze nodig hebben om hun werk zo goed mogelijk te kunnen doen. Ruimte om te leren en ontwikkelen is belangrijk. Bijvoorbeeld door de gelegenheid te bieden om nieuwe projecten op te pakken. Zorg dat je weet welke talenten, vaardigheden en drijfveren je medewerkers hebben en dat ze dat ook van elkaar weten. Zie daarbij je eigen ontwikkeling en die van eventuele managers en teamleiders niet over het hoofd. Bijvoorbeeld op het gebied van leiderschapsvaardigheden.
Duurzaam werkgeverschap en tevreden medewerkers
Zo vind én behoud je medewerkers voor je duurzame organisatie:
- Zorg ervoor dat het vinden van nieuwe medewerkers voortdurend op de agenda staat
- Laat de manier waarop jullie dat doen aansluiten bij je organisatie
- Wees niet bang om eens wat nieuws uit te proberen
- Afkijken bij organisaties die je op een succesvolle manier voorgingen mag natuurlijk
- Behoud van medewerkers en hun werkplezier is misschien nog wel belangrijker
- Tevreden medewerkers zijn de beste ambassadeurs voor je bedrijf
Medewerkers kunnen zich aanmelden voor korte en praktische werkpleziertips. Lees meer over een leven lang leren. Juist als medewerker op zoek naar een nieuwe baan? Hier vind je zinvol werk.
Foto door Charlotte May via Pexels.