Fluitend naar je werk en trots op wat je elke dag doet? Lees hier hoe je je werkplezier kunt verhogen. Meer werkplezier = minder ziekteverzuim + beter presteren. In gesprekken met meer dan 1.000 medewerkers inventariseerde Kees van Kouwenhoven waar medewerkers plezier aan beleven tijdens het werk. Hij bracht dit terug naar zeven categorieën: de zeven bronnen voor arbeidsvreugde.
De zeven bronnen van arbeidsvreugde
- Fysiek welbevinden; veiligheid (fysiek en psychisch), gezondheid, comfortabele en aantrekkelijke werkomstandigheden, thuis kunnen werken en inkomenszekerheid (ook op langere termijn).
- Collegialiteit; voor elkaar inspringen, teamgeest, lief en leed delen, elkaar aanspreken maar ook vergeven, afspraken nakomen, samenwerken, ruimte om fouten te kunnen maken, bestrijden van pesten en ander asociaal gedrag.
- Waardering en vertrouwen; beslissingsruimte krijgen, vrijheidsgraden om het werk zelf vorm te geven en daar verantwoordelijkheid voor nemen, zelfstandigheid, ondernemerschap, complimenten geven en ontvangen, successen vieren en teleurstellingen verwerken.
- Goede prestaties; productiedoelstellingen halen, uitdagend werk doen en daar succesvol in zijn, een moeilijk project succesvol afsluiten, een nieuw systeem onder de knie krijgen, nieuwe klanten werven, een nieuw product ontwikkelen.
- Groei; talenten ontwikkelen in de dagelijkse praktijk, opleidingen volgen en anderen zien opbloeien door jouw hulp.
- Werken met hart en ziel; werk doen waar je van houdt, kiezen voor wat je belangrijk vindt, je op je plek voelen en er voor zorgen dat je geconcentreerd en met focus kunt werken, in een ‘flow’ komen.
- Hogere zingeving; zorgen voor anderen, bestuursfuncties uitoefenen, jouw werk doet er toe voor anderen, of jouw werk draagt bij aan een betere maatschappij.
Hieronder heb ik de zeven bronnen van arbeidsvreugde omgezet naar 7 praktische tips voor meer werkplezier.
Tip 1: Jij en je collega’s
Team
Werken in een team waarin je je thuis voelt, is belangrijk voor je werkplezier. Kijk eens om je heen en vraag je af: wat zijn de sterke kanten van mijn collega’s? Als het goed is, vullen jullie elkaar aan. Probeer elkaar niet te veranderen.
LSD
Het is een hele kunst om goed te communiceren met elkaar. De basis is in ieder geval: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen, oftewel LSD. Dus niet: de aandacht naar jezelf verplaatsen (dat heb ik ook gehad…), je mening of advies geven (als ik jou was…).
Van klagen naar vragen
Klagen is net zo aanstekelijk als gapen. Bespreek wat je dwars zit en zoek samen naar een oplossing. Enthousiasme en lachen zijn trouwens net zo besmettelijk, dus maak hier gebruik van. Werkplezier kan ook in een lunchwandeling of in een gezamenlijke droppot zitten.
Werkpleziertip: Zeg vaker: “Ik denk er even over na en kom er zo op terug (in plaats van meteen ja of nee).”
Tip 2: Je werkplek
Opruimen
Je fysiek lekker voelen op je werk is één van de basisingrediënten voor werkplezier. Maak hiervoor je werkplek zo aantrekkelijk mogelijk. Dit begint met opruimen. Orden wat je nodig hebt, gooi weg wat je niet (meer) gebruikt.
Persoonlijk maken
Daarna is er ruimte om toe te voegen wat je wilt. Volgens wetenschappelijk onderzoek laten een paar planten op je kantoor je stressniveau behoorlijk dalen. Frisse lucht, voldoende daglicht en een aangename temperatuur geven energie. Denk ook aan het veranderen van kleuren en geuren, vraag eventueel om toestemming en budget van je werkgever.
Werkpleziertip: Ga eens wat eerder naar een afspraak en wandel een rondje in de omgeving.
Tip 3: Waardering geven en krijgen
Waardering geven
Een beter milieu begint bij jezelf: dat geldt ook voor een goede sfeer op het werk. Je kan je collega’s niet veranderen, dus hopelijk breng je ze op een idee door zelf het goede voorbeeld te geven. Wees attent door aan verjaardagen of bijzondere gebeurtenissen te denken en luister met aandacht als een collega vertelt over wat hem of haar bezig houdt. Probeer elke dag een collega of klant te bedanken of een compliment te geven voor iets dat hij/zij gedaan heeft.
Waardering ontvangen
Niet iedereen vindt het makkelijk om een compliment in ontvangst te nemen. Als je een pluim krijgt, heb je misschien de neiging om een zeer bescheiden reactie te geven, zoals: ‘het was een kleine moeite’ of ‘geen dank’. Neem een compliment met beide handen aan, je hebt het verdiend en bovendien is dat leuker voor de gever.
Werkpleziertip: een dag van baan ruilen of meelopen met een collega kan helpen om elkaar beter te begrijpen.
Tip 4: Resultaten en prestaties
Laat zien wat je doet
Hoe vanzelfsprekend je werk voor jou ook is, collega’s en misschien zelfs je leidinggevende hebben niet altijd zicht op waar jij mee bezig bent. Vraag even tijd bij een overleg en laat zien wat je doet. Als je een cursus heb gevolgd, vat dan samen wat je hebt geleerd. Handig voor jezelf en je collega’s.
Vier je prestaties en die van collega’s
Sta even stil bij grote en kleine successen die door jou of je team bereikt worden. Je kan ze vieren door bijvoorbeeld iets lekkers te trakteren of een leuk uitstapje te maken. Aandacht voor positieve zaken versterkt het teamgevoel, werkt inspirerend en verhoogt het werkplezier.
Werkpleziertip: Gebruik je hoofd waar het voor bedoeld is: om na te denken, niet om te onthouden. Dáár zijn notitieblokjes voor uitgevonden.
Tip 5: Groei en bloei
Talenten, kwaliteiten en sterke kanten
Werkplezier ontstaat als je doet wat je echt wilt en kunt, vanuit jouw wensen en talenten. Het is best een klus om uit te zoeken wat je kwaliteiten zijn, maar het goede nieuws is dat iedereen ze heeft! Vraag het eens aan de mensen om je heen en kijk welke overeenkomsten hun antwoorden hebben. Dit geeft waarschijnlijk een aardig beeld van je sterke kanten. Meestal zijn dit vaardigheden die jij heel gewoon vindt, juist omdat je er zo goed in bent en ze je makkelijk af gaan.
Inzetten
Als je je bewust bent van je kwaliteiten is het de kunst om je werkzaamheden zoveel mogelijk hierop aan te passen. Je kan op deze manier meer en beter werk verzetten. Wat doe je met taken waar je niet goed in bent (en waar je misschien wel van wakker ligt)? Vraag collega’s om je te helpen, wie weet zijn dit juist dingen waar zij goed in zijn. Niemand wordt blij van taken die te moeilijk of te eenvoudig zijn. Jij bent de enige die kan aangeven of je teveel of te weinig uitgedaagd wordt in je werk.
Werkpleziertip: Alles wat jij gelooft, vreest, verwacht, hoopt en wenst, trek je aan. Wat wil jij het liefst aantrekken?
Tip 6: Hart en ziel
Opgaan in je werk
Hopelijk maak je het wel eens mee tijdens het werken: je concentratie is optimaal, je vergeet je omgeving, je zorgen en de tijd. Dat wordt ‘flow’ genoemd, oftewel: opgaan in je werk. Je doet dan iets dat precies uitdagend genoeg voor je is. Flow is een duidelijk signaal van werkplezier. Wanneer had jij het gevoel dat alles vanzelf ging? Pak pen en papier en turf eens lekker ouderwets jouw succeservaringen tot nu toe.
Smart(i)
Hoe zorg je er voor dat je makkelijker opgaat in je werk? Maak een plan waarin je op een rij zet welke stappen je gaat nemen om je doelen te behalen. Doe dit op de zogenaamde SMART(I) manier. Schrijf Specifiek op wat je doel is, hoe je gaat Meten of dit doel behaald is, check of het voor jou en je werkgever een Acceptabel doel is, controleer of het Realistisch is en bedenk hoeveel Tijd je nodig hebt. Tenslotte bekijk je of dit plan Inspirerend en leuk genoeg is om eraan te beginnen.
Werkpleziertip: Pas op, succeservaringen kunnen een verslavende werking op je hebben!
Tip 7: Zin in je werk
Waarom werk jij?
Als je op zondagavond opziet tegen een nieuwe werkweek en op maandagochtend al verlangt naar het weekend is het tijd om in te grijpen. Hoewel de meeste mensen weekend of vakantie vieren fijner vinden dan werken, blijkt dat werken belangrijk is om je gelukkig te voelen. Ga eens na waarom je juist dit werk doet, wat jou echt voldoening geeft en wat je zou missen als je het niet meer zou doen.
Nieuwe kansen
Laat collega’s en anderen vervolgens weten wat jij belangrijk vindt aan je werk. Mogelijk komen er hierdoor nieuwe kansen op je pad of ontstaat er ruimte om je huidige werk op een leukere manier aan te pakken. Sleutel net zo lang tot je baan optimaal bij je past.
Werkpleziertip: Vraag je bij moeilijkheden af: kan ik hier iets aan veranderen? Zo niet: maak je er dan niet druk over. Zo ja: maak je dan ook niet druk en kom in actie.